Ditubuhkan pada tahun 1983 oleh mantan Perdana Menteri Malaysia ke-4, Tun Dr. Mahathir Mohamad. Sejak itu, itu pengeluar kereta dominan Malaysia hingga pembentukan Perodua pada tahun 1993. Berdasarkan pada teknologi dan sebahagian daripada Mitsubishi Motors dan rekacipta yang diilhami oleh Alfa Romeo, pengeluaran model pertama, Proton Saga bermula pada bulan September tahun 1985 di kilang-kilang pertama di Shah Alam, Selangor. Pada awalnya komponen dari kereta seluruhnya dihasilkan oleh Mitsubishi tetapi perlahan-lahan bahagian tempatan digunakan sebagai teknologi dialihkan dan kemahiran yang diperolehi. Keluaran ke-100,000 Proton Saga dihasilkan pada Januari 1989. Hingga akhir 1990-an, logo kereta memaparkan lambang dari bendera Malaysia, memaparkan sabit dan bintang empat belas-runcing. Logo Proton baru memiliki kepala harimau bergaya, serta perubahan daripada "proton" miring teks huruf kecil menjadi huruf besar "PROTON". Pada tahun 1993, model yang disebut Proton Wira diperkenalkan berdasarkan Lancer Mitsubishi / Colt. Lebih dari 220.000 unit terjual antara 1996 dan 1998. Proton Perdana berdasarkan pada model Mitsubishi Galant / Eterna, pertama kali dihasilkan pada tahun 1995, bertujuan untuk pasaran yang lebih tinggi. Proton Waja (Proton Impian digunakan untuk model eksport), yang dilancarkan awal 2001, merupakan model kereta pertama yang direka secara dalaman oleh Proton Dengan pengambilalihan teknologi Lotus pada tahun 1996 dari ACBN Holdings (syarikat yang dimiliki oleh pemilik Bugatti), Proton telah memperoleh sumber tambahan teknik dan kemahiran automotif. Hal ini menyebabkan pengeluaran Proton Gen-2 yang merupakan kod nama Wira Replacement Model (WRM) sebelum pelancaran. Gen-2 adalah yang pertama kereta yang akan dihasilkan dan dipasang di kilang pembuatan baru di Tanjung Malim, Perak yang merupakan sebahagian daripada projek pembangunan Kota Proton (Proton City). Mula beroperasi pada tahun 2004, Proton memperkenalkan model kedua yang dihasilkan di Tanjung Malim, yang supermini 1,200cc 5-pintu, Proton Savvy. Kedua-dua model, Gen-2 dan Savvy, adalah model yang dicari oleh MG Rover untuk "rebadge" ketika syarikat berkenaan mengadakan perbincangan kerjasama dengan Proton. Namun perbincangan kerjasama ini tidak berjaya dan mengakibatkan kehilangan MG Rover. Pada tahun 2007, Proton melancarkan sedan baru sebagai pengganti versi Wira Sedan tetapi dengan nama baru, Persona, yang sebelumnya digunakan sebagai nama eksport untuk model-model luar Malaysia. Proton Saga model pengganti baru (BLM) dilancarkan pada 18 Januari 2008. Saga baru ini berdasarkan pada platform Savvy, tetapi menggunakan enjin 1.3L Campro bukan enjin Renault. Selain itu, Proton telah memasuki perbincangan dengan Mitsubishi Motors sekali lagi, dan kata putus perbincangan membawa kepada penyelasaian yang positif. Ini termasuk penggantian Waja berdasarkan Mitsubishi Lancer dan "rebadging" dari Proton Persona dan Proton Exora sebagai kenderaan Mitsubishi di pasaran tertentu. Pada tarikh 3 Ogos 2008, Proton telah menghasilkan 3 juta kereta sejak tahun 1985, di mana kereta ke-3,000,000 adalah Proton Saga generasi kedua. |
Sunday, October 10, 2010
Perusahaan Otomobil Nasional Berhad (PROTON)
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
1 comment:
Proton is a and good quality brand
Post a Comment