Monday, October 11, 2010

Penggunaan strut bar pada kereta

Jika anda serius tentang prestasi pengendalian kereta anda, kebiasaannya anda akan merendahkan  suspensi. Dalam kebanyakan kes, kecuali jika anda seorang yang pakar, ini lebih dari cukup.

Namun, jika anda adalah minat terhadap pemanduan dinamik, anda boleh mendapatkan pengendalian yang jauh lebih baik dari asal dengan beberapa aksesori lain untuk itu. Perkara pertama yang harus dilihat adalah strut brace.

Apabila anda memandu di selekoh, naikturun casis kereta biasa berlaku dengan sedikit pergerakan. Di bahagian depan (dan mungkin di belakang, tapi tidak kerap) tiang suspensi akan bergerak relatif terhadap satu sama lain kerana tidak ada link antara mereka. Ianya hanya disambungkan melalui badan kereta, dan tetapi hanya akan bertindak balas sekiranya casis menjadi lebih stiff.

Hasilnya, semua setup suspensi depan menjadi jauh lebih kaku dan tidak akan hampir ada gerakan relatif terhadap sisi masing-masing.

Apakah ada keperluan untuk memiliki casis kenderaan diperkuatkan?

Casis adalah bahagian yang paling mempunyai banyak kerosakan dari segi pengalaman memandu. Hal ini terutamanya kerana alihan berat badan kenderaan ketika mengambil selekoh dengan cepat, hard braking atau hard acceleration. Dalam beberapa kes, pemindahan berat saat mengambil selekoh boleh menyebabkan satu sisi kenderaan mengalami sebanyak 3 kali kekuatan lebih dari sisi lain, yang menyebabkan kehilangan cengkaman .

Kelainan dan kendalian dari casis kenderaan ketika mengambil selekoh boleh menyebabkan sifat-sifat pengendalian negatif seperti understeering dan oversteering.


Kini terdapat pelbagi jenama untuk strut bar pada model-model keluaran Proton antaranya, UltraRacing, dan lain-lain lagi.

No comments: