Enjin 4G93 yang siap dengan R3 Stage 1
Stereng Momo Tuner
Informasi model
Satria R3, berdasarkan Satria asal (Mitsubishi Mirage Cyborg), diperkenalkan pada akhir 2004. Ia disusun sebagai run-out model dari kejayaan Satria GTi, yang berada di tempat teratas generasi Satria. R3 Stage 1 adalah sama dengan enjin keluaran Mitsubishi-1.8 liter, inline-4 sama dengan Satria GTi (meskipun dengan aliran bebas baru sistem pembuangan), menghasilkan 140bhp (105kW) dan tork 168Nm.
Daya disalurkan ke roda depan melalui transmisi manual 5 kelajuan, juga sama dengan Satria GTi.
Modifikasi utama yang memisahkan R3 dari GTI adalah chassis ganda yang dilas, yang bererti kereta itu dilas dua kali untuk mengukuhkan lagi strukturnya. R3 ini juga dilengkapi dengan materialnya yang kalis bunyi dan airbag pemandu, yang membantu membawa berat badan turun ke hanya 995 kg. Suspensi termasuk uprated springs & dampers, anti-roll bar yang lebih tebal.
Brek juga diubahsuai & memiliki Anti-Lock Braking System, ABS, serta cakera depan asli mempunyai pengudaraan dan cakera belakang padat dan digantikan oleh silang-tebuk DBA. Pad brek siri M1144 yang disediakan oleh Mintex Racing.
Luaran R3 yang dibezakan daripada GTI dengan roda ringan alloy Advanti 16-inch. Walaupun saiz yang sama dipasang pada Satria GTi, ia mempunyai rekaan 5-spokes dengan kemasan gunmetal dan dilengkapi tayar Yokohama Advan AD07. Juga, lampu depan yang gelap dan spoiler belakang diperbuat dari serat karbon. Di bahagian dalam, R3 mempunyai Momo Tuner 3-spoke steering wheel, Carbon Fibre gearknob, trim titanium dan kerusi SR4 Recaro.
Semua R3 dsaluti cat Icognito Black dengan garisan R3 merah & perak di bahagian sisi, sementara ruang dalaman kereta yang diselaputi warna hitam dan merah. Hanya 150 unit yang pernah dihasilkan.
Kemudian, R3 memperkenalkan program naiktaraf berperingkat untuk Satria R3. Dua tahap (Tahap 2 dan 3) termasuk sejumlah besar upgrade hardcore untuk powertrain dan chassis.
Bahagian-bahagian serat karbon pada R3 adalah terdedah kepada kecurian. Banyak pemilik terpaksa menukarkan bahagian-bahagian yang ringan dan menggantikannya dengan bahagian GTi.
Modifikasi
Suspension changes include
- Front: Performance-tuned MacPherson struts, uprated coilsprings, revised static ride height and camber and 19mm anti-roll bar
- Rear: Multilink system with performance-tuned dampers, uprated coil springs and revised static ride height
Brakes
- Front: Ventilated disc, cross-drilled & slotted with Mintex M1144 pads
- Rear: Disc, cross-drilled & slotted with Mintex M1144 pads
Extra features include
- Signature R3 red/white stripes
- Satria GTi bodykit
- Body colour: Incognito Black
- Interior colour: R3 Red and R3 Dark Titanium
- Front Seats Race-style recaro SR4 trimmed in black Avus and red Zada material
- Light weight floor carpet
- Seat belts: Red coloured seat belts
- Momo Tuner steering wheel
- Floor mat: R3 floor mat set with red stitching and embroidered R3 logo
- Stereo radio/CD Clarion, removable control panel, 4 speakers
- Exterior mirrors: Remote activated
- Rear spoiler: carbon fibre rear wing
- Carbon Fibre gear knob
- Lightweight aluminium pedals
Specifications
1.8l 4G93P engine
- 140whp/105kW @ 6100rpm
- 168Nm @ 5600rpm
Performances
Although the performance figures provided from R3 showed that the Satria R3 was actually slower than the Satria GTi (0-100 km/h in 8.5 seconds, 205 km/h top speed), Proton's original performance figures for the Satria GTI were optimistic.
- 0-100 km/h - 8.2 seconds
- Top speed - 205 km/h
Stage Hop-up Kits
- R3 Stage 2 Performance cams (135whp)
- R3 Stage 2 Performance Pulleys
- R3 Stage 2 Spark Plug cables
- R3 Bumpsteer Kit
- R3 Stage 2 Engine Mounts
- R3 Stage 2 Front Splitter
- R3 Stage 3 4-1 Performance Header
- R3 Stage 2 Performance Bushes
- R3 Stage 3 Engine upgrade
No comments:
Post a Comment